Tagi

, , , , ,

Barok klasycyzujący i romantyzm, krajobraz idylliczny i początki nowoczesnego pejzażu. Dwóch wielkich luministów, dwóch wielkich pejzażystów. Od dzisiaj w Galerii Narodowej w Londynie. Najwięksi mistrzowe światła w dziejach malarstwa obok siebie.

William Turner zapisał w testamencie londyńskiej National Gallery prawie 300 obrazów oraz około 30 000 rysunków i akwareli. Postawił jeden warunek. Dwa konkretne obrazy mają zawisnąć pomiędzy dwoma wybranymi przez niego działami Claude’a Lorraine’a. Malarz zmarł w 1851 roku. Pod koniec XIX wieku powstała National Gallery of British Art. Ogromny dar artysty, podobnie jak większa części zbiorów sztuki brytyjskiej, trafił do jej zbiorów. W głównej siedzibie przy Trafalgar Square pozostały tylko wybrane obrazy brytyjskie, w tym najsłynniejsze obrazy Turnera. Szybko nowy oddział zaczęto nazywać galerią Tate, od nazwiska jej fundatora. W 1955 roku stała się ona niezależną instytucją. Do pomieszczenia i prezentacji dzieł Turnera wybudowano specjalne skrzydło – Clore Gallery. Jednak do tej pory przy Trafalgar Square – zgodnie z wolą Turnera – dwa jego obrazy wiszą obok dwóch pejzaży Lorraine’a.

Turner Inspired: In the Light of Claude – 14.03.2012-05.06.2012 – The National Gallery, Londyn