Tagi

, , ,

por. galeria Wizje Nowoczesności

Wystawa „Wizje nowoczesności – impresjonizm i klasyczny modernizm ze zbiorów Fundacji Guggenheima” jest niestety pożegnalną prezentacją Deutsche Guggenheim. Po 15 latach, na początku przyszłego roku, instytucja ta zakończy swoją działalność. Została otwarta w listopadzie 1997 i bardzo szybko zyskała renomę jednego z najważniejszych miejsc wystawienniczych Berlina. Budynek jest niepozorny, a przestrzeni ekspozycyjnej nie ma dużo, jednak mieści się przy prestiżowej ulicy Unter den Linden, w połowie drogi pomiędzy Bramą Brandenburską, a Wyspą Muzeów. Wydawać się mogło, że jest to najskromniejszy z oddziałów Fundacji Guggenheima. Trzeba jednak pamiętać, że było to wspólne przedsięwzięcie dwóch instytucji – właśnie ta współpraca dobiega końca. Słowo ‚deutsche’ w nazwie nie określało tylko lokalizacji oddziału słynnej Fundacji. Partnerem po stronie niemieckiej był Deutsche Bank, który jest właścicielem ogromnej kolekcji sztuki liczącej 56 tysięcy obiektów. Przede wszystkim jest to sztuka współczesna, ze szczególnym uwzględnieniem prac na papierze. Obie instytucje stworzyły unikalne miejsce na mapie wystawowej Berlina – wystawy nie były duże z racji ograniczonego miejsca, ale bardzo ciekawe.

Ważnym elementem wspólnego przedsięwzięcia niemieckiego banku i amerykańskiej fundacji sztuki były zamówienia u współczesnych artystów. Ostatnio prezentowany był projekt Gabriela Orozco, który obecnie pokazywany jest w nowojorskiej siedzibie Guggenheima. Dużym sukcesem pod koniec zeszłego roku była wystawa Pawła Althamera, która również powstała na specjalne zamówienie. W salach przy Unter den Linden prezentowano zdobywców tytułu „Artysta Roku” przyznawanego przez Deutsche Bank. W 2012 roku był to Roman Ondák (por. galeria Boeing 737-500 w Deutsche Guggenheim), który obok swoich niepozornych prac na papierze wstawił do galerii fragment… skrzydła samolotu. Wystawy były też okazją do zobaczenia wielu wspaniałych prac z kolekcji Fundacji Guggenheima oraz innych prestiżowych muzeów i kolekcji prywatnych. W 1997 roku „Deutsche + Guggenheim” zainaugurował swoją działalność wystawą „Paryskie wizje” poświęconą seriom Roberta Delaunay’a. Koło zatoczyło krąg. Robert Delaunay powrócił do Berlina, gdzie do połowy lutego można oglądać jego „Symultaniczne okna” w sąsiedztwie innych arcydzieł sztuki nowoczesnej z kolekcji Guggenheima (por. galeria Wizje Nowoczesności). Na pożegnanie.

A od kwietnia Deutsche Bank zaprasza – w tym samy miejscu – do KunstHalle. Trzymajmy kciuki, aby program był równie ciekawy. Szkoda jednak tej świetnej współpracy. Teraz, aby ‚iść na wystawę do Guggenheima’ trzeba będzie jechać do Wenecji lub Bilbao, a nie Berlina.

Deutsche Guggenheim Berlin

Visions of Modernity – Impressionismus und Klassische Moderne in den Sammlungen der Guggenheim Foundation – 15.11.2012-17.02.2013 – Deutsche Guggenheim, Berlin