Tagi

, , ,

Por. galeria Picasso. Kobiety. Byki. Mistrzowie I

Man Ray Pablo Picasso 1933

Prawdę powiedziawszy nie wiem czy Państwowe Muzea Berlińskie mają kłopoty, mam nadzieję, że nie. Choć oczywiście ogólny kryzys ekonomiczny wpływa na kondycję kultury. Na szczęście po organizowanych wystawach tego nie widać. Wakacje to wbrew pozorom nie jest najlepszy dla nich okres, ale na jesień szykowanych jest kilka hitów. Jak zwykle więcej ich w Paryżu, Londynie czy Wiedniu niż w Berlinie. Brakowało mi w ostatnich miesiącach w stolicy Niemiec czegoś wyjątkowo ekscytującego. Rewelacyjny Anish Kapoor (por. galeria Anish Kapoor w Berlinie) to tylko wyjątek potwierdzający sytuację, że dawno w Berlinie nie było dużej, ważnej i ciekawej wystawy, która wzbudziłaby zainteresowanie szerokiej publiczności. Mam nadzieję, że takim czarnym koniem jesiennego sezonu okaże się wystawa „Pablo Picasso. Kobiety – Byki – Dawni Mistrzowie” organizowana przez Kupferstichkabinett w salach wystawowych na Kulturforum. Bo wystawa Picassa to zawsze dobry pomysł.

W Berlinie od połowy marca jest okazja do zobaczenia świetnych dzieł Picassa za sprawą otwarcia po remoncie Muzeum Berggruen (por. galeria Muzeum Berggruen po remoncie). W tej kolekcji, obok prac Paula Klee, dzieła Picassa stanowią podstawę. Nowa ekspozycja stała „Picasso i jego czasy” wyraźnie to podkreśla. Ale to tylko przedsmak przygotowywanej wystawy czasowej.

Zbiory Picassa w berlińskim Gabinecie Rycin i Rysunków są imponujące – 180 prac, z czego zobaczymy aż 120 obiektów. A prace na papierze rzadko można oglądać. Do tego 40 wypożyczonych dzieł, dzięki którym można liczyć na pełnokrwistą wystawę. Obok rysunków i grafik będą też obrazy, ceramika, rzeźby. Będzie okazja do prześledzenia całej kariery artysty – od okresów błękitnego i różowego, poprzez przełomowy kubizm, okres klasyczny, wpływy surrealizmu, czas wojny, aż po często niedocenianą twórczość powojenną. W całej tej różnorodności stylów i technik przewijało się kilka wspólnych tematów. Przede wszystkim – kobieta. Powiedzieć, że Picasso był kobieciarzem to duże nieporozumienie. Kobiety były jego najczęstszymi modelkami, inspiracją i natchnieniem. W jego życiu było kilka ważnych partnerek. Pierwszą wielką miłością w Paryżu była bardziej od niego doświadczona życiowo Fernande Olivier. Związek z Evą Gouel przypadł na okres trwania kubizmu, a zakończył jej tragiczną śmiercią, którą artysta mocno przeżył. Pierwsze małżeństwo z tancerką z zespołu baletowego Diagilewa Olgą Chochłową od początku wydawało się źle dobrane. Pocieszenia Picasso poszukiwał u młodziutkiej, pełnej życia Marie-Thérèsy Walter, która jednak nie wykazywała zrozumienia dla jego twórczości. Intelektualną partnerkę odnalazł w ognistej Dorze Maar, która towarzyszyła mu przy malowaniu „Guerniki”. Françoise Gilot jako jedyna opuściła słynnego artystę, czego on nie był w stanie pojąć. Ostatnią towarzyszką życia Picassa była jego druga żona Jacqueline Roque, to jej wizerunków stworzył najwięcej. Świetny zbiór obrazów przedstawiających kobiety można było zobaczyć nie tak dawno w Monachium przy okazji wystawy „Frauen”. Prace Picassa zostały zestawione z dziełami Maxa Beckmanna i Willema de Kooninga (por. galeria Picasso – Beckmann – de Kooning). W Berlinie będzie szansa na skupienie się na rysunkach i grafikach. Różne kobiety pociągały Picassa, tak jak różna była jego sztuka. Zadziwiające jest jak bardzo ich osobowości wpływały na zmiany w jego twórczości. Kobiety go fascynowały, ten temat związany był z innym motywem –  relacją artysta/model. Poprzez swoje prace Picasso pyta o kondycję artysty i jego sztuki. Czym jest sztuka? Skąd się bierze? Czym jest inspiracja? Picasso definiuje relację mężczyzna/kobieta poprzez alegorię walki byków. To drugi z tematów berlińskiej wystawy. Picasso przez całe życie pozostał blisko związany z tradycją śródziemnomorską, chętnie sięgał po mitologię, jednym z ulubionych bohaterów był Minotaur – pół-mężczyzna, pół-bestia. Trzecia oś wystawy berlińskiej to inspiracje dawnymi mistrzami. Nie jest przypadkiem, że wśród artystów, których najbardziej cenił byli świetni rysownicy i graficy, tacy jak Rembrandt i Goya. Twórczość Picassa, przy całej swej różnorodności, jest charakterystyczna i łatwo rozpoznawalna. Częścią składową tego fenomenu jest niezwykła wrażliwość na sztukę innych wielkich artystów. A to jest zagadnienie, które będzie zawsze doskonałym powodem do zorganizowania wystawy. Bo wystawa Picassa to zawsze dobry pomysł.

Pablo Picasso. Frauen – Stiere – Alte Meister / Pablo Picasso. Women – Bulls – Old Masters – 13.09.2013-12.01.2014 – Kupferstichkabinett, Kulturforum, Berlin