Tagi

por. post Listy z Paryża II

tapiseria Dama z jednorożcem. À mon seul désir (fragment) / tapestry The Lady and the Unicorn: À mon seul désir (detail), Musée national du Moyen Âge (Musée de Cluny), Paryż / Paris, foto: Urszula Król

Ciszy trzeba…

Jedną z najwspanialszych rzeczy w czasie tego pobytu jest to, że mam takie poczucie, że nie muszę „zaliczać” kolejnych wystaw i zabytków. W ciągu tygodnia nie zwiedzam nic, nie mam na to ani siły, ani czasu. A w sobotę i niedzielę idę tam, gdzie mam naprawdę ochotę coś zobaczyć.

Chyba dwa tygodnie temu poszłam do muzeum Cluny, aby obejrzeć Damę z jednorożcem. Usiadłam w sali, w której wiszą tapiserie i zostałam dość długo. Kilka refleksji, które pewnie rozśmieszą historyków sztuki, ale na zdrowie, śmiejcie się. Właściwie dzisiejsza turystyka polega na szybkości i konsumpcji. Jedni przechodzą przez salę szybko, nie widząc właściwie nic, aby zaliczyć. Inni mają przewodniki, audioguidy, kartki z informacjami, chcą wszystko wiedzieć, „konsumują” wiedzę – i dobrze, rozumiem to. Ale mało kto daje sobie szansę na popatrzenie po prostu. Siedziałam w tej sali, ludzie wchodzili i wychodzili, chwilami było pusto. A tapiserie emanowały zupełnie niezwykłym, czarodziejskim spokojem. Myślę, że to jest fenomen prawdziwie wielkiego dzieła sztuki, które oddziałuje na nas, bez względu na naszą wiedzę o nim. Ale trzeba mu dać szansę. Potrzeba ciszy, spokoju i wysiłku, jak we wszystkim w życiu.

Urszula Król, Re(we)lacje paryskieNiezależne Wydawnictwo Harcerskie, 2017

fragment okładki książki, proj. Ewa Frąckowiak

Książkę Urszuli Król Re(we)lacje paryskie można nabyć na stronie Niezależne Wydawnictwo Harcerskie (bezpośredni kontak z wydawnictwem wydawnictwo@nwh.com.pl) oraz w wybranych księgarniach.

Spotkanie autorskie z Urszulą Król:
5 kwietnia 2018 r., godz. 18.00
Stowarzyszenie Wolnego Słowa, ul. Marszałkowska 7

Reklamy