Tagi
barok baroque, Caravaggio, Dirck van Baburen, Gerrit van Honthorst, Giovanni Antonio Galli Lo Spadarino, Giovanni Serodine, Hendrick ter Brugghen, malarstwo painting, Nicolas Régnier, Nicolas Tournier, Orazio Gentileschi, Simon Vouet, Valentin de Boulogne
por. galeria Caravaggioniści w Utrechcie I oraz galeria Caravaggioniści w Utrechcie II
Caravaggio, Złożenie do grobu / The Entombment, ok. / ca. 1602-04, Muzea Watykańskie / Vatican Museums, Rzym / Rome
Utrecht, Caravaggio and Europe – 15.12.2018-24.03.2019 – Centraal Museum, Utrecht
Utrecht, Caravaggio und Europe – 17.04.2019-21.07.2019 – Alte Pinakothek, Monachium / Munich
„Złożenie do grobu” Caravaggio namalował z przeznaczeniem do kaplicy Opłakiwania w kościele filipinów Santa Maria in Vallicella w Rzymie. Powieszono go w prezbiterium. Jego wymowa była niezwykle ekspresyjna. Wierni przyjmujący komunię musieli podnieść głowę, żeby zobaczyć tę scenę męki Pańskiej.
Obraz pokazano w Polsce na wystawie Jednego Obrazu w Zamku Królewskim.
B.Gronkowska
Pani Bronisławo,
bardzo dziękuję za uzupełniający komentarz. Rzeczywiście obraz jest tak namalowany, aby wierni mogli widzieć ilustrację Ciała Chrystusa w czasie eucharystii. W kaplicy, w której był oryginalnie powieszony można było odprawiać Mszę Św. Tylko jedno sprostowanie – W Polsce można go było zobaczyć w 1996 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Towarzyszyły mu jeszcze dwa inne dzieła wypożyczone z Watykanu oraz obrazy caravaggionistów ze zbiorów polskich. Była to więc całkiem spora wystawa. Jednak arcydzieło Caravaggia zrobiło tak wielkie wrażenie na widzach, że pewnie dlatego wydaje się nam, że to była wystawa jednego obrazu.
pozdrawiam serdecznie
Przemysław Głowacki (artdone)