Wykłady w Zamku Królewskim 2021/22

Zamek Królewski w Warszawie

zaprasza na

cykl wykładów „Historia sztuki inaczej”

prowadzonych przez Przemysława Głowackiego

  • Wykłady prowadzone są we wtorki o godzinie 14.30 i powtarzane o godzinie 16.00.
  • Obowiązuje wykupienie karnetu w cenie 130 zł za semestr.
  • Karnet obowiązuje tylko na zadeklarowaną przy zakupie godzinę.
  • Wykłady odbywają się w Sali Kinowej Zamku Królewskiego w Warszawie.
  • Czas trwania jednego wykładu ok. 75 minut.
  • Informacje na stronie Zamku Królewskiego w Warszawie: Historia sztuki inaczej
  • Karnety dostępne są w kasie Zamku i online  >karnet na godz.14:30 >karnet na godz.16:00.

Zapraszamy do udziału w alternatywnym kursie historii sztuki. Dlaczego alternatywnym? Bo wśród omawianych artystów znajdą się nie tylko ci znani i lubiani, ale też ci, których twórczość jest wciąż zbyt mało spopularyzowana, a na pewno na to zasługuje. Kurs będzie okazją do prześledzenia najważniejszych stylów i tendencji w sztuce od późnego gotyku do czasów po II wojnie światowej. Pojawią się też mniej znane kierunki takie jak manieryzm, neoimpresjonizm, wortycyzm czy rzeźba kinetyczna. Podstawą będzie historia malarstwa, ale sięgniemy też po inne dziedziny takie jak grafika, rysunek czy fotografia. Wśród omawianych artystów pojawią się autorzy, których prace znajdują się w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie: Lucas Cranach starszy, Rembrandt, Bernardo Bellotto, Thomas Gainsborough i Józef Pankiewicz.

I semestr

5 października 2021 r. – Tilman Riemenschneider i sztuka późnego gotyku

12 października 2021 r. – Andrea del Verrocchio. W cieniu Leonarda

19 października 2021 r. – Sebastiano del Piombo. W kręgu Michała Anioła

26 października 2021 r. – Parmigianino i manieryzm

2 listopada 2021 r. – Jacopo Tintoretto i rysunek wenecki

9 listopada 2021 r. – Lucas Cranach starszy i renesans na północy Europy

16 listopada 2021 r. – Federico Barocci. Między renesansem a barokiem

23 listopada 2021 r. – Valentin de Boulogne i caravaggionizm

30 listopada 2021 r. – Jusepe de Ribera i barok hiszpański

7 grudnia 2021 r. – Rembrandt i grafika

14 grudnia 2021 r. – Anthony van Dyck i portret angielski XVII w.

11 stycznia 2022 r. – Thomas Gainsborough i malarstwo angielskie XVIII w.

18 stycznia 2022 r. – Bernardo Bellotto w Wiedniu i Monachium

25 stycznia 2022 r. – Théodore Géricault i romantyzm

 

II semestr

15 lutego 2022 r. – Julia Margaret Cameron i prerafaelici

22 lutego 2022 r. – Józef Simmler i akademizm

1 marca 2022 r. – Józef Pankiewicz. Między impresjonizmem a koloryzmem

8 marca 2022 r. – Henri Edmond Cross i neoimpresjonizm

15 marca 2022 r. – Félix Vallotton i symbolizm

22 marca 2022 r. – Wilhelm Lehmbruck i rzeźba początków XX w.

29 marca 2022 r. – Oskar Kokoschka i ekspresjonizm

5 kwietnia 2022 r. – Wyndham Lewis i wortycyzm

12 kwietnia 2022 r. – Lubow Popowa i awangarda rosyjska

26 kwietnia 2022 r. – Theo van Doesburg i neoplastycyzm

10 maja 2022 r. – Dorothea Tanning. W kręgu surrealistów

17 maja 2022 r. – Edward Hopper i malarstwo amerykańskie

24 maja 2022 r. – Lee Krasner. W cieniu Jacksona Pollocka

31 maja 2022 r. – Alexander Calder i rzeźba kinetyczna