artdone.pl oraz Fundacja Art Transfer zapraszają na cykl wykładów online:
Podróż do XVIII wieku
w ramach wykładów online FOKUS NA SZTUKĘ
- listopad 2022 r.
- wtorki, godzina 20.00
- wykłady online na platformie Zoom
- czas trwania ok. 75-90 min.
- wykłady prowadzi: Przemysław Głowacki
- karnet na cały cykl lub bilety na poszczególne wykłady (przed wykładem) należy wykupić na stronie Fundacji Art Transfer w zakładce KUP BILET
Wiek XVIII to zadziwiająca mieszanka stylów i kierunków artystycznych. To czasy poważnego Oświecenia i początki statecznego klasycyzmu, ale też epoka frywolnego rokoka. Nie zapominajmy też, że właśnie to stulecie stało się sceną narodzin epoki nowoczesnej. Tym bardziej budzi zaskoczenie jak rzadko zajmujemy się tym okresem. Stąd nasza propozycja podróży po Europie XVIII stulecia w czasie, kiedy w Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa z okazji 300-lecia urodzin Bernarda Bellotta, wybitnego reprezentanta sztuki tego okresu. Poznamy innych specjalistów zajmujących się wedutami, a naszymi przewodnikami będą też Hubert Robert oraz… Giacomo Casanova.
8 listopada – Bernardo Bellotto i Europa XVIII wieku
Na aktualnej wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie, dzięki pracom Bernarda Bellotta, możemy podziwiać różne zakątki Europy. Na wykładzie uzupełnimy ten obraz o dzieła innych wybitnych twórców weduty. Zastanowimy się też nad rolą tego gatunku, który tak bujnie rozwinął się w XVIII stuleciu. Widoki miast, uwiecznione tam budowle oraz życie ich mieszkańców dobrze wprowadzą nas w klimat czasów Oświecenia.
- galeria Bernardo Bellotto w Dreźnie I, galeria Bernardo Bellotto w Dreźnie II
- galeria Bernardo Bellotto maluje Europę I, galeria Bernardo Bellotto maluje Europę II
- galeria Bernardo Bellotto. Widoki Königstein
- galeria Giovanni Antonio Canal i sztuka Wenecji I, galeria Sztuka wenecka XVIII wieku w Queen’s Gallery
- galeria Francesco Guardi (oczywiście) w Wenecji I, galeria Francesco Guardi (oczywiście) w Wenecji II
- galeria Wenecja oczami artystów I
15 listopada – Śladami Casanovy
Giacomo Casanova pozostaje w naszej pamięci uwodzicielem i awanturnikiem, którego życie pełne było barwnych i nierzadko dramatycznych wydarzeń. Trzeba jednak pamiętać, że był on też literatem, którego dorobek jest imponujący. W swoich „Pamiętnikach”, czyli „Historii mojego życia” zawarł bogatą panoramę XVIII-wiecznej Europy. Dzięki swoim podróżom poznał liczne miasta i miał okazję spotykać się z najciekawszymi postaciami swoich czasów. Na wykładzie podążymy śladem Casanovy, aby poznać Europę połowy XVIII wieku, Europę czasów rokoka i Oświecenia.
- galeria Casanova i Europa XVIII wieku I, galeria Casanova i Europa XVIII wieku II, galeria Casanova i Europa XVIII wieku III, galeria Casanova i Europa XVIII wieku IV
- galeria Moda XVIII wieku w Musée des Beaux-Arts de Dijon I, galeria Moda XVIII wieku w Musée des Beaux-Arts de Dijon II
- galeria Europejska moda 1700-1915 z LA
- galeria Maria Leszczyńska i sztuka Wersalu
- galeria Na granicy rozsądku
22 listopada – Jedziemy na Grand Tour!
Grand Tour to fenomen kulturowy i artystyczny XVIII wieku. Zwyczajem bogatej arystokracji było dokończenie swojego wykształcenia poprzez podróż, która mogła trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Głównym celem podróży była zazwyczaj Italia, która oferowała wtedy najwięcej atrakcji – kontakt z najwyżej cenioną kulturą antyczną oraz skarby sztuki renesansu. Jak wyglądała taka peregrynacja? Kim byli XVIII-wieczni podróżnicy? Jak spędzali swój czas? Gdzie najchętniej podróżowali i czym się zachwycali?
- galeria Piranesi i Paestum
- galeria Odrodzenie Pompejów w XIX i XX wieku
- galeria Klasycyzm z Ermitażu I
- galeria Johan Zoffany – obserwator społeczeństwa
- galeria Kolekcja Strawberry Hill I, galeria Zbiory Haracego Walpole’a w Strawberry Hill I, galeria Zbiory Haracego Walpole’a w Strawberry Hill II
29 listopada – Hubert Robert. Między Francją a Italią
Ostatnim przewodnikiem w cyklu wykładów poświęconym podróżom po sztuce i kulturze XVIII wieku będzie wybitny weducista francuski Hubert Robert. Swoja edukację artystyczną kończył we Włoszech, gdzie spędził kilka lat. Wielką karierę rozpoczął po powrocie do ojczyzny, a szczególną admiracją cieszyły się jego widoki z motywem ruin. W czasie Rewolucji Francuskiej trafił do więzienia i o włos uniknął gilotyny. Jego twórczość jest trudna do zaklasyfikowania. Zaczynał, kiedy w sztuce trwało jeszcze rokoko, podzielał fascynację antykiem klasycystów, a charakter jego prac zapowiada już klimat romantyzmu.