Między figuracją a abstrakcją

artdone.pl oraz Fundacja Art Transfer zapraszają na cykl: 

MIĘDZY FIGURACJĄ A ABSTRAKCJĄ

w ramach wykładów online FOKUS NA SZTUKĘ 

  • pażdziernik 2021 r.
  • piątki, godzina 20.00
  • czas trwania ok. 90 min.
  • wykłady prowadzi: Przemysław Głowacki

Wykłady poświęcone są artystom, którzy kojarzą się nam z różnymi odmianami abstrakcji. Wśród nich są pierwsi przedstawiciele sztuki bezprzedmiotowej – Mondrian i Malewicz – a także niedawno doceniona szwedzka pionierka Hilma af Klint. Później działający Jackson Pollock i Wojciech Fangor poszli dwiema zupełnie różnymi drogami rozwoju abstrakcji. Na wykładach skupimy się jednak na okresach, kiedy w ich twórczości występowała figuracja. Takie ujęcie pozwoli nam nie tylko bliżej przyjrzeć się ich osiągnięciom, ale też zastanowić się nad genezą i specyfiką sztuki abstrakcyjnej w XX wieku. Dobrym wprowadzeniem do cyklu jest nagrany wykład pt. Narodziny abstrakcji dostępny bezpłatnie na kanale YouTube.

01.10 – Piet Mondrian przed abstrakcją

Pierwszy wykład poświęcony jest jednemu z najważniejszych twórców sztuki abstrakcyjnej. Piet Mondrian znany jest przede wszystkim jako przedstawiciel neoplastycyzmu, związany z holenderską grupą De Stijl. Początkowy okres jego twórczości dobrze pokazuje drogę, która doprowadziła artystów do sztuki pozbawionej bezpośrednich odniesień do rzeczywistości. Na wykładzie skupimy się na wczesnych dziełach Mondriana, w których widać wpływy symbolizmu, fowizmu oraz kubizmu.

08.10 – Hilma af Klint. Obrazy dla Świątyni

Szwedzka malarka Hilma af Klint stała się w ostatnich latach sensacją historii sztuki, kiedy okazało się, że jest jedną z najwcześniejszych pionierek tworzących prace abstrakcyjne. Długo odmawiano jej tej pozycji ze względu na związki z okultyzmem. Na wykładzie zajmiemy się najsłynniejszym jej cyklem 111 obrazów tworzonych w latach 1906-15, kiedy to artystka zaczęła wyraźnie odchodzić od ukazywania widzialnej rzeczywistości.

15.10 – Kazimierz Malewicz. Zagadka późnej twórczości

Nazwisko Kazimierza Malewicza jest jednym z pierwszych, które przychodzi nam na myśl w powiązaniu ze sztuką bezprzedmiotową. Należał nie tylko do jej pionierów, ale też stworzony przez niego suprematyzm to jedna z bardziej radykalnych odmian abstrakcji. Na wykładzie zajmiemy się późnymi okresem jego twórczości, kiedy nie tylko powraca w niej figuratywność, ale też realistyczny sposób malowania. Czy było to wyłącznie spowodowane narastającymi represjami politycznymi wobec awangardy? A może wpisywało się w cele artystyczne Malewicza?

22.10 – Jackson Pollock figuratywny

Jackson Pollock to najbardziej znany przedstawiciel abstrakcyjnego ekspresjonizmu dominującego w sztuce w okresie powojennym. Rozpoczynał, podobnie jak jego amerykańscy koledzy, od fascynacji Picassem oraz surrealizmem, jednak później całkowicie poświecił się abstrakcji. Jego przedwczesna, tragiczna śmierć przerwała rozwój twórczości w bardzo ciekawym momencie. Wydaje się, że artysta zaczął powracać do figuracji. Czy tak by się w pełni stało, możemy tylko domniemywać.

29.10 – Wojciech Fangor. Po op-arcie

Trwająca blisko 70 lat kariera Wojciecha Fangora składała się z wielu, często różnych okresów. Najbardziej znane są jego obrazy abstrakcyjne z lat 60. i 70., które wpisują się w rozwijający się wtedy op-art. Wczesna faza twórczości artysty związana jest z fascynacją awangardą, a potem sukcesami dzieł czasu socrealizmu. Na wykładzie położymy jednak nacisk na twórczość późniejszą, mniej znaną, a zasługująca na pełniejsze odkrycie.

 

Aby wziąć udział w spotkaniu należy wykupić bilet na stronie Fundacji Art Transfer w zakładce zgłoszenia (za pośrednictwem portalu GoOUT.net). Możliwe jest również wykupienie promocyjnego karnetu na cały miesiąc. Spotkania odbywają się na platformie Zoom.