artdone.pl oraz Fundacja Art Transfer zapraszają na cykl:
Prerafaelici. Nowe spojrzenia
w ramach wykładów online FOKUS NA SZTUKĘ
- styczeń 2022 r.
- piątki, godzina 20.00
- czas trwania ok. 90 min.
- wykłady prowadzi: Przemysław Głowacki
Styczniowe wykłady z cyklu „Fokus na sztukę” poświęcone będą fenomenowi artystycznemu XIX wieku, jakim było Bractwo Prerafaelitów i związani z nim artyści (i artystki). Spróbujemy na ich działalność spojrzeć w nowy, odświeżający sposób. Wstępny wykład będzie nie tylko przypomnieniem historii tego ugrupowania, ale też położy nacisk na ich najsłynniejsze dzieła, z których wiele zyskało status ikon sztuki brytyjskiej. Przyjrzymy się okolicznościom, w jakich powstawały, jak były przyjęte przez publiczność oraz ich symbolice i możliwym interpretacjom. Drugi wykład sięgnie do źródeł sztuki prerafaelitów, zastanowimy się, jakie były ich inspiracje, które dzieła dawnych mistrzów były dla nich punktem odniesienia. Tradycja, z której korzystali była bardzo szeroka, tak w sensie wizualnym, jak i literackim i historycznym. Trzeciemu spotkaniu przyświeca parafraza tytułu słynnego eseju Lindy Nochlin, kluczowego dla rozwoju historii sztuki feministycznej. Choć prerafaelici stworzyli bractwo, męskie stowarzyszenie, to jednak w ich kręgu kobiety były nie tylko modelkami (o czym powszechnie wiadomo), ale też wiele z nich było artystami (co jest tematem dopiero od niedawna zgłębianym przez specjalistów). Zakończymy spotkaniem z artystą, który nie zakładał Bractwa Prerafaelitów, ale znalazł się pod ich wpływem później. Edward Burne-Jones przyczynił się nie tylko do rozwoju idei z tego kręgu, ale też do rozpowszechnienia ich poza Wyspami Brytyjskimi.
Sposób ujęcia tematów będzie z jednej strony przystosowany dla słuchaczy, którzy dopiero chcą poznać specyfikę tego ruchu artystycznego z połowy XIX wieku. Z drugiej strony miłośnicy twórczości prerafaelitów będą mogli spotkać się z dziełami mniej znanymi, a przede wszystkim z aktualnymi ujęciami tego tematu i nowymi spojrzeniami na niektóre zagadnienia. W trakcie cyklu odwołamy się do kluczowych opracowań z ostatniego czasu dotyczących prerafaelitów – wielkich wystaw monograficznych z 1984 r. oraz ostatniej z 2012 r., gdzie zostali oni znacząco określeni w jej tytule jako „wiktoriańska awangarda” (por. galeria Prerafaelici – wiktoriańska awangarda I). W 2018 roku w San Francisco odbyła się wystawa „Prerafaelici i dawni mistrzowie”, a w Oksfordzie w 2010 roku „Prerafaelici i Italia”. Kluczowe znaczenie dla nowego spojrzenia na rolę kobiet w kręgu bractwa miała wystawa z 2019 roku zatytułowana „Siostry prerafaelitki” (por. galeria Prerafaelitki I). Ostatnie wielkie monografie Edwarda Burne-Jonesa odbyły się w 1998 roku oraz niedawno w 2018 roku (por. galeria Edward Burne-Jones. Londyńska retrospektywa I).
07.01 – Prerafaelici i ich arcydzieła
- galeria Prerafaelici. Wiktoriańska awangarda I, galeria Prerafaelici. Wiktoriańska awangarda II, galeria Prerafaelici. Wiktoriańska awangarda III
- galeria Obsesja Rossettiego I, galeria Obsesja Rossettiego II
- galeria Kultowy estetyzm I, galeria Kultowy estetyzm II, galeria Kultowy estetyzm III
14.01 – Inspiracje prerafaelitów
- galeria Prerafaelici i Jan van Eyck I, galeria Prerafaelici i Jan van Eyck II
21.01 – Dlaczego nie było wielkich artystek prerafaelitek?
- galeria Prerafaelitki I, galeria Prerafaelitki II, galeria Prerafaelitki III, galeria Prerafaelitki IV, galeria Kobiety kręgu Bractwa Prerafaelitów w National Portrait Gallery I oraz galeria Kobiety kręgu Bractwa Prerafaelitów w National Portrait Gallery II
- post Elizabeth Siddal na ‚Uczcie bogiń’
28.01 – Edward Burne-Jones. W stronę symbolizmu
- galeria Edward Burne-Jones. Londyńska retrospektywa I, galeria Edward Burne-Jones. Londyńska retrospektywa II
Aby wziąć udział w spotkaniu należy wykupić bilet na stronie Fundacji Art Transfer w zakładce zgłoszenia (za pośrednictwem portalu GoOUT.net). Możliwe jest też wykupienie promocyjnego karnetu na cały cykl. Spotkania odbywają się na platformie Zoom.
John Everett Millais, Ofelia / Ophelia, 1865-66, akwarela i gwasz / watercolour and gouache, kolekcja prywatna / private collection