Prerafaelici. Nowe spojrzenia

artdone.pl oraz Fundacja Art Transfer zapraszają na cykl: 

Prerafaelici. Nowe spojrzenia

w ramach wykładów online FOKUS NA SZTUKĘ 

  • styczeń 2022 r.
  • piątki, godzina 20.00
  • czas trwania ok. 90 min.
  • wykłady prowadzi: Przemysław Głowacki

Styczniowe wykłady z cyklu „Fokus na sztukę” poświęcone będą fenomenowi artystycznemu XIX wieku, jakim było Bractwo Prerafaelitów i związani z nim artyści (i artystki). Spróbujemy na ich działalność spojrzeć w nowy, odświeżający sposób. Wstępny wykład będzie nie tylko przypomnieniem historii tego ugrupowania, ale też położy nacisk na ich najsłynniejsze dzieła, z których wiele zyskało status ikon sztuki brytyjskiej. Przyjrzymy się okolicznościom, w jakich powstawały, jak były przyjęte przez publiczność oraz ich symbolice i możliwym interpretacjom. Drugi wykład sięgnie do źródeł sztuki prerafaelitów, zastanowimy się, jakie były ich inspiracje, które dzieła dawnych mistrzów były dla nich punktem odniesienia. Tradycja, z której korzystali była bardzo szeroka, tak w sensie wizualnym, jak i literackim i historycznym. Trzeciemu spotkaniu przyświeca parafraza tytułu słynnego eseju Lindy Nochlin, kluczowego dla rozwoju historii sztuki feministycznej. Choć prerafaelici stworzyli bractwo, męskie stowarzyszenie, to jednak w ich kręgu kobiety były nie tylko modelkami (o czym powszechnie wiadomo), ale też wiele z nich było artystami (co jest tematem dopiero od niedawna zgłębianym przez specjalistów). Zakończymy spotkaniem z artystą, który nie zakładał Bractwa Prerafaelitów, ale znalazł się pod ich wpływem później. Edward Burne-Jones przyczynił się nie tylko do rozwoju idei z tego kręgu, ale też do rozpowszechnienia ich poza Wyspami Brytyjskimi.

Sposób ujęcia tematów będzie z jednej strony przystosowany dla słuchaczy, którzy dopiero chcą poznać specyfikę tego ruchu artystycznego z połowy XIX wieku. Z drugiej strony miłośnicy twórczości prerafaelitów będą mogli spotkać się z dziełami mniej znanymi, a przede wszystkim z aktualnymi ujęciami tego tematu i nowymi spojrzeniami na niektóre zagadnienia. W trakcie cyklu odwołamy się do kluczowych opracowań z ostatniego czasu dotyczących prerafaelitów – wielkich wystaw monograficznych z 1984 r. oraz ostatniej z 2012 r., gdzie zostali oni znacząco określeni w jej tytule jako „wiktoriańska awangarda” (por. galeria Prerafaelici – wiktoriańska awangarda I). W 2018 roku w San Francisco odbyła się wystawa „Prerafaelici i dawni mistrzowie”, a w Oksfordzie w 2010 roku „Prerafaelici i Italia”. Kluczowe znaczenie dla nowego spojrzenia na rolę kobiet w kręgu bractwa miała wystawa z 2019 roku zatytułowana „Siostry prerafaelitki” (por. galeria Prerafaelitki I). Ostatnie wielkie monografie Edwarda Burne-Jonesa odbyły się w 1998 roku oraz niedawno w 2018 roku (por. galeria Edward Burne-Jones. Londyńska retrospektywa I).

07.01 – Prerafaelici i ich arcydzieła

14.01 – Inspiracje prerafaelitów

21.01 – Dlaczego nie było wielkich artystek prerafaelitek?

28.01 – Edward Burne-Jones. W stronę symbolizmu

Aby wziąć udział w spotkaniu należy wykupić bilet na stronie Fundacji Art Transfer w zakładce zgłoszenia (za pośrednictwem portalu GoOUT.net).  Możliwe jest też wykupienie promocyjnego karnetu na cały cykl. Spotkania odbywają się na platformie Zoom. 

John Everett Millais, Ofelia / Ophelia, 1865-66, akwarela i gwasz / watercolour and gouache, kolekcja prywatna / private collection